Dalslands kanal, flight 44

Kanalfartyg på Dalslands kanal – en upplevelse i fyra delar

Vi flyger DC-3 ett veteranflygplan från 1943 från Västerås till Trollhättan, njuter av landskapet och den utmärkta servicen ombord.

I Trollhättan byter vi till en ny veteran. En Volvo B58 från 1969 med en Säffle lättmetallkaross. Fjädringen är lite speciell, både luft och bladfjädring, så bussen får en mjuk gång. Motorn är en liggande mittmotor med turbo på 210 hk. Med den tar vi oss på slingrande vägar i Dalslands skogar till Håverud.

Här blir det nytt byte till nästa veteran, kanalfartyget Storholmen från 1896. Nu får vi glida långsamt på mörka vatten genom sexton slussar till Bengtsfors. Ombord blir det lunch med råvaror från trakten tillagade i fartygets kök. I Bengtsfors, som är den tredje största centralorten i Dalsland, blir det ytterligare byte av veteranfärdmedel.

Det blir tåg på Dal-Västra Värmlands Järnväg, DVVJ. Den byggdes 1928 på sträckan Mellerud-Bengtsfors-Arvika, numera trafikeras endast sträckan Bengtsfors-Mellerud under sommarmånaderna. Här blir det rälsbuss, typ Y1 från 1980-talet, som delvis följer kanalens sträckning. Vi stiger av i Håverud och tar vår veteranbuss till Trollhättan och Daisy vidare till Västerås. En flyg-, buss-, fartyg- och tågupplevelse på samma dag!

 

Flight 44

  • Avresa Västerås: Tisdag 14 augusti, kl 07:15
  • Reseledare: Gabriella Blomquist, 070 761 49 14
  • Indikativ kostnad: 4 350 kronor Ingår flyg, buss, fartyg (inklusive lunch) – och rälsbuss.
  • Åter i Västerås: ca kl 19:00
  • Sista anmälningsdag: 30 juni

Bokning kommer inom kort

Dalslands Kanal

En tur på Dalslands kanal och man befinner sig i hjärtat av Sveriges sjö rikaste landskap. Kanalen är ett 254 kilometer långt system som under åren förvandlats från nödvändig transportled för sågat virke och järnmalm till välbesökt upplevelseväg. Stora och små sjöar binds ihop av en mil grävd eller sprängd kanal och bjuder på vackra naturmiljöer. Kanalen byggdes av Nils Ericson mellan åren 1865-1868.

Kanalen invigdes av konungen Karl XV med stora festligheter den 18 – 20 september 1868, och konungen hade sin familj med sig; Drottning Lovisa, prinsessan Lovisa och hennes trolovade kronprins Fredrik af Danmark.

På sträckan passeras 16 spännande slussar med en nivåskillnad på 41 meter. De romantiska brukssamhällena med sina slusstationer och herrgårdar vi passerar knyts samman av vackra sjöar med orörd natur och rikt fågel- och djurliv.

Kanalfakta

Dalslands kanal sträcker sig från Köpmannebro vid Vänerns västra strand till sydvästra Värmland. Höjdskillnaden på sträckan är drygt 65 meter.

  • Byggdes 1865 – 1868 under ledning av Nils Ericson
  • 17 slusstationer
  • 22 sjöar och höljar, av ca 1300 sjöar bara i Dalsland
  • 31 slussar
  • Kanalsystemets längd är 254 km varav ca 12 km är grävd eller sprängd kanal.
  • Maximalt tillåtet djupgående är 1,80 m, max båtlängd 22,75 m och max bredd 4,05 m.
M/S STORHOLMEN

M/S Storholmen byggdes 1896 och har en intressant historia. Hon byggdes av järn på klink i Oskarshamn av Oskarshamns Mekaniska Verkstad.
Hon var byggd för ett Danskt rederi. Efter några år såldes hon tillbaka till Sverige och har gått i trafik i Gävle under namnet Bomhus II. Under första världskriget blev det ont om kol och hon såldes därför till sockerbagare Lundevall i Enköping. Båten fraktade då ut gäster till världshuset Fagerudd i Mälaren. Detta blev också båtens nya namn.

Tio år senare såldes hon till Holmsund i Norrland och fick heta Döbeln. Sedan såldes båten 1933 till kapten Edman i Ljungskile och fick namnet Storholmen. Hon sattes i trafik mellan Ropsten och Viggbyholm i Stockholms skärgård.

fter några år kom hon ner till Göteborg och gick i trafik i skärgården innan hon såldes 1938 till Lennartsfors i Dalslands Kanal. Den trafik som hon kanske har blivit mest känd för.

Båten var en ångslup fram till 1951 då hon fick sin första dieselmotor, en Dutz. Numera sitter det en Volvo Penta i henne.
1969 förlängdes hon med 3 meter och 1973 fick hon en ny styrhytt.

Fartygsfakta

  • Passagerarkapacitet 100 personer.
  • Byggd 1896 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad.
  • Fartyget är 22,50 meter långt och 3,99 meter brett. Max djupgående är 1,91 meter.
  • Normal fart ca 6 knop, maxfart 10 knop.
  • Huvuddäck med sittplatser utomhus och under tak.
  • Fördäck några trappsteg lägre med ståplatser.
  • Nedre däck med kök restaurang och tar 48 gäster som kan njuta lokalproducerad mat och dryck. Vi har fullständiga rättigheter.
  • Kaffebuffé finns för självbetjäning på däck. (Endast kontant betalning)
  • 1 toalett finns akterut på däck.
  • Fartyget uppfyller EU:s nya krav på sjösäkerhet, bl.a. vad gäller stabilitet och brandsäkerhet. Flottar och räddningsvästar för 109 personer finns ombord.
  • Storholmen har en Volvo Penta dieselmotor på 150 hk.
  • Jungfrufärd 3 juni 1896 mellan Oskarshamn och Köpenhamn.

Tillbaka till Medlemsflygningar 2021