Press

Ta kontakt med Flygande Veteraner

Föreningen har ett servicecenter i avgångshallen på Bromma som är öppet 11-14 på vardagar
Tel: 08-29 50 33
Adress: Flygande Veteraner Flygplatsinfarten 41, 168 67, BROMMA
info@flygandeveteraner.se

Lars Wissing, ordförande, 0706-30 60 43
ordförande@flygandeveteraner.se
Karl-Axel Waplan, pressansvarig, reseansvarig, 0705-10 42 39
karl-axel.waplan@flygandeveteraner.se
Lars Sveding, vice ordförande, ekonomiansvarig, 0703-42 45 27
ekonomi@flygandeveteraner.se

Pressbilder


Fotograf: Karl-Axel Waplan

Veteranflygplanet Daisy och föreningen Flygande Veteraner

DC-3 var det flygplan som skapade grunden för dagens trafikflyg.

Flygande veteraners Daisy är ett unikt flygplan som tjänstgjort i två försvarsmakter och tre flygbolag. Det är en veteran från andra världskriget som bland annat deltagit i luftlandsättningen i Normandie Dagen D den 6 juni 1944, i södra Frankrike och i Arnhem samma år.

Daisy byggdes under andra världskriget 1943 i Douglas Aircraft Companys fabriker i Long Beach i södra Los Angeles som en C-47 A Skytrain, en militär version av DC-3. Hon levererades till US Army Air Forces och 30732 målades på stjärtfenan. Under kriget hade Daisy 4 mans besättning i åldern 22-25 år. Piloten hette Norbert Moh. Daisy tillhörde 14. truppdivisionen och baserades i Marocko dit hon flögs via Brasilien och ön Sankta Helena. Den 17 februari 1944 ombaserades hon till England som förberedelse till de allierades invasion av Normandie.

Dagen D Den 6 juni 1944 deltog Daisy i landsättningen av fallskärmstrupper i Normandie i “Operation Overlord”. Vädret var uselt, dålig sikt och det tyska motståndet var betydligt kraftigare än beräknat. De vägvisare “pathfinders” som skulle märka ut landningsplatserna i förväg hade stoppats av tyskarna. Det blev kaotiskt och många av hopparna kom helt fel. Av de 18 soldater som hoppade från Daisy dödades två i striderna i Normandie.

Efter dagen D fortsatte kriget för Daisy. I augusti 1944 landsatte Daisy fallskärmssoldater i striderna i södra Frankrike (Operation Dragoon) och i september i Arnhem (Operation Market Garden). Daisy hade under dessa operationer även uppgiften att dra glidflygplan som innehöll armésoldater, kanoner och jeepar. Daisy fick också forsla förnödenheter och bränsle till general Pattons pansarvagnar och även flyga sårade.

Då kriget var slut återvände Daisy till USA. Den 23 september 1945 avrustades flygplanet.

Efter kriget

Efter kriget byggdes Daisy om för passagerartransport. Hon såldes till Det Norske Luftselskap, som 1948 slogs ihop med det svenska bolaget ABA vid bildandet av Scandinavian Arline System, SAS. Daisy fick SAS klassiska drak-motiv målat på kroppen och döptes till Fridjof Viking.

1957 såldes flygplanet till Linjeflyg och flög i svensk inrikestrafik.

1969 såldes planet till det svenska Flygvapnet som målade om henne och bytte ut de amerikanska Pratt & Whitney-motorerna mot svenska kopior. I Flygvapnet hade flygplanstypen flygvapenbeteckningen TP 79 och Daisy fick det nya registreringsnumret 79006.

1975 hyrdes flygplanet ut till Röda Korset och flög humanitära transporter i Etiopien.

Efter kriget har Daisy hjälpt till att bygga upp SAS, tjänat väl i Linjeflyg och svenska Flygvapnet och sedan 1984 flyger hon för Flygande Veteraner. Hon har varit stationerad på Bromma i många år men nu flyger hon med Västerås som bas.

Namnet Daisy och Fridtjof Viking

Efter tiden i Flygvapnet hade flygplanet inte något namn, så Föreningen döpte henne till Daisy.

1986, trädde SAS in som sponsor av flygplanet i samband med sitt 40-års jubileum. SAS lät då måla planet som hon sett ut då hon flög för SAS efter kriget. Detta innebar bl.a. att planets gamla namn Fridtjof Viking hamnade på nosen igen.

Detta är alltså orsaken till att Daisy har dubbla namn.

Flygande Veteraner

1982 sålde Flygvapnet flygplanet till två privatpersoner som bildade en stiftelse som sedan dess är ägare av flygplanet.

Samtidigt bildades den förening, Flygande Veteraner, som opererar flygplanet i dag och vars medlemmar får flyga med flygplanet.

Flygande Veteraner med säte i Stockholm. Föreningen är en allmännyttig ideell organisation där alla arbetar helt utan lön.

Att följa med på en Daisyflygning är inte bara en flygresa, det är en flyghistorisk upplevelse. Som medlem i Flygande veteraner flyger du med Daisy så mycket du vill och kan. Alla intresserade kan bli medlemmar genom att fylla i ett formulär och betala medlemsavgift.

Daisy flygs av professionella yrkespiloter, och opererar under kontroll av Transportstyrelsen.

Kuriosa

Varje år gör Flygande Veteraners medlemmar ett 50-tal flygningar med Daisy både inom landet och utomlands.

2019 deltog Daisy i hedrandet av 75-årsminnet av “Dagen D” i Normandie, Frankrike, där hon släppte fallskärmshoppare som använde runda kalott-skärmar, samma typ av fallskärmar som soldaterna använde under kriget. En av hopparna från Daisy D-dagen 1944 var Technical Sergeant Lambert Johnson.

2019 hedrade Lamberts brorson Warren Johnson sin pappas farbror genom att utbilda sig till fallskärmshoppare och hoppa från Daisy vid
D-dagens 75 årsjubileum i Normandie, något som blev mycket uppmärksammat i media, inte minst i USA.

Daisy deltog 2019 i 70-års firandet av Berlin Airlift, den luftbro som amerikanska och engelska transportförband upprättade för att försörja befolkningen i Berlin med förnödenheter under Sovjets blockad 1948-49.

Data Daisy

Registrering: SE-CFP
Spännvidd: 28,96 m
Längd: 19,68 m
Höjd: 5,20 m
Max startvikt: 11430 kg
Maxfart: 360 km/h
Marschfart 260 km/h
Besättning: 2 piloter, 1 mekaniker, 1 kabinchef
Passagerare: 19 (under kriget 21 – 36 man)
Motorer: 2st luftkylda 14 cylinders Pratt & Whitney R-1830-90C Twin Wasp stjärnmotorer.
Motoreffekt: 1200 hk vardera
Bränsleåtgång: 350 liter/h
Bränsletankar: 3040 liter